Sälja på MAFs storauktion

Allt akvarierelaterat är välkommet till försäljning på MAFs storauktion. Du behöver inte vara MAF-medlem för att sälja på auktionen.

Här följer lite viktig info angående att sälja på auktionen. Det är egentligen inte så krångligt, men det är ändå viktigt att alla försäljare tar del av informationen för att auktionsdagen skall flyta smidigt!

Auktion eller fast pris

Du kan välja att sälja ditt gods på auktion eller på försäljningsbordet till fast pris. Om du har många identiska poster rekommenderar vi dig att sälja merparten på det fastprisbordet. Du anger vid förhandsregistreringen alternativt incheckningen om ditt gods ska säljas på auktion eller till fast pris.

MAF tar 20% av försäljningspriset i provision. På MAF-medlemmars gods tar föreningen ut 10% provision.

Förhandsanmäl ditt gods!

Sidan för förhandsanmälan hittar du här.

För att kunna registrera gods måste du först registrera ett användarkonto här på vår hemsida. Följ länken uppe i högra hörnet för att registrera dig.

Du kommer att kunna redigera dina anmälningar ända fram till du ska checka in ditt gods på auktionen. Du spar massor av tid för dig själv och alla andra vid incheckingen om du har sett till att din lista med förhandsregistrerat gods stämmer med det auktionsgods du tar med dig.

Om du inte förhandsregistrerar ditt gods måste vi skriva in dina poster i datasystemet vid incheckningen. Detta tar tid och skapar köer. De som förhandsregistrerat får en snabbare och smidigare gräddfil.

Registrera hellre en post för mycket än en post för lite

Det innebär mycket extrarbete och tar lång tid för oss att registrera ej förhandsanmälda poster vid incheckningen. Det är däremot enkelt för oss att stryka eller justera en post om du inte fått med dig exakt vad du anmält. Allra smidigast går såklart incheckningen om dina förhandsregistreringar stämmer med det du checkar in på auktionsdagen.

• ID-nummer. Dina poster kommer att få ett unikt femsiffrigt id-nummer som godset skall vara märkt med när du checkar in det. Från och med torsdag kommer du att se dina posters id-nummer på sidan för förhandsanmälning. Dina poster ska vara tydligt märkta med detta ID-nummer, artens/varans namn samt försäljarens namn.
  • Lista för incheckning. Det kommer från och med torsdag dessutom att finnas en lista med ditt gods som du skall skriva ut och ta med dig till incheckningen av godset på auktionsdagen. Har du inte möjlighet att själv skriva ut listan kan du få den utskriven på plats vid incheckningen, men det tar förstås lite längre tid.

Du kan även efter torsdag lägga till och ta bort poster, se bara till att skriva ut en lista när du gjort dina sista ändringar. Om dina poster ändras i sista stund, efter att du skrivit ut listan, kan du göra ändringar för hand på den utskrivna listan. Dessa ändringar registrerar vi då vid incheckningen, men det tar såklart lite längre tid än om din lista stämmer med ditt gods.

Märk ditt gods tydligt!

Ditt gods ska vara tydligt märkt med id-numret du fått vid förhandsregistreringen, artens/varans namn samt säljarens namn. Tänk på att märkningen måste tåla lite vattenstänk!

Poster som skall säljas till fast pris ska vara märkta med varans pris.

Består ett utrop av flera kolli, tex mer än en burk/påse med fisk, så se till att alla kolli är tydligt märkta. Kolli som hör till ett utrop skall sitta ihop på något sätt, med tejp, snöre eller på något annat sätt.

Packa ditt gods väl!

Se till att ditt gods är väl förpackat. Det är självklart extra viktigt om du säljer levande djur!

Fisk och andra vattendjur bör förpackas med minst halva volymen luft i behållaren! Använd helst burkar, tex syltburkar av glas som rymmer minst 1/2 liter, eller kakburkar av plast för större fiskar. Du kan också använda kraftiga påsar med rundade hörn, den typ av påsar du får när du köper fisk i akvarieaffären. Vanliga fryspåsar brukar inte hålla tätt och fisk kan fastna i hörnorna - sådana påsar är därför ej tillåtna.

Påsar, burkar och andra behållare måste vara tätslutande.

Packa absolut inte fisken för tätt, dela hellre upp dem på flera påsar! Tänk på att de ska klara en hel dag i sin påse eller burk, vilket inte är några som helst problem om du packar dem omsorgsfullt.

För våra djurs skull förbehåller vi oss rätten att neka att ta emot gods som inte är väl paketerade.

Så här går det till på auktionsdagen

Ta med ditt auktionsgods, väl förpackat och tydligt märkt med id-numret från förhandsregistreringen. Glöm inte godslistan för incheckningen, enligt ovan. Se till att den stämmer med ditt gods!

Vid auktionslokalen:

1. Sök upp en incheckningsfunktionär. Denne tar emot ditt väl förpackade och tydligt märkta gods och bockar av det på din lista.
  2. Gå med din avbockade lista till registratorn, som sitter vid en dator. Registratorn markerar de avbockade posterna på din lista som incheckade i vårt datorsystem.
  3. Dina poster är nu klara för försäljning.
  4. När dina poster är sålda: Gå till registratorn som skriver ut en sammanställning över försäljningsresultatet för ditt sålda gods.
  5. Ta med denna sammanställning till kassören som har hand om utbetalningarna och få dina pengar.
  6. Om du inte vill vänta till allt ditt gods är sålt för att hämta ut din förtjänst på plats kan du välja att få de pengar som försäljningen av ditt gods inbringat insatt på ditt bankkonto. För detta behöver vi ditt bankkontonummer. Du kommer att kunna ange ditt bankkontonummer här på Dina Sidor på malmoakvarieforening.se från och med torsdag. Alternativt kan du uppge ditt bankkontonummer vid incheckningen.
  7. Efter auktionen kommer du på Dina Sidor på malmoakvarieforening.se kunna se en sammanställning över vad dina poster sålts för.
  8. Säljaren är ansvarig för sitt gods och skall återta det om det - mot förmodan - ej skulle bli sålt.
  9. MAF ansvarar ej för gods som förkommer eller skadas under auktionsdagen. Ser du bara till att ditt gods är väl förpackat och tydligt märkt brukar inte detta vara något som helst problem.

Välkommen!